13 augustus 2017 | 2 reacties Over en onder Een weg is een weg… denk je dan. Maar een weg kan over een andere weg, over een rivier, een meer of zelfs een stukje zee, over een dal, onder een berg of onder de zee door… In Japan lijken ze er haast een sport van te maken: bruggen en tunnels. Deze grootverbruikers van staal en vooral heel veel beton maken je route korter en/of minder steil. Bruggen bieden je vaak prachtige uitzichten en tunnels beschutten je voor stromende regen of een brandende zon. Op zich regelmatig best handig. Maar op de fiets ervaar je naast de goeie ook helaas af en toe wat slechte kanten. Een van de bruggen waar we niet op mochten fietsen. Dan maar met de veerpont. De voetgangerstunnel van Kyushu naar Honshu. Helaas mochten we hier niet fietsen, lopen met de fiets aan de hand. Kort en goed verlicht, zonnebril kan opblijven. De meeste foto’s van tunnels tonen dit type: rustig, goed verlicht en met een fietspad. Het andere type is minder geschikt om te stoppen voor een foto! De hoeveelheid bruggen en de totale lengte aan bruggen bij de Shimanami Kaido? Veel en nog meer… Jur moet natuurlijk weer half over de brugleuning klimmen voor een foto. Weer zo’n gat in het groen waar de berg ons opslokt. Tunnels door bergen en bruggen over dalen. Dat houdt de Japanse Alpen befietsbaar. Als het verkeer niet zo’n herrie zou maken en de uitlaatgassen niet zo stonken, dan zou het fietsen door tunnels best iets rustgevends hebben. Konsei tunnel – de hoogstgelegen tunnel die we genomen hebben – was niet heel bijzonder, maar wel het begin van een prachtige afdaling. Het licht aan het eind van de tunnel Angstzweet Regelmatig zagen we in de verte zo’n grote brug liggen waar we overheen moesten en dan dacht ik weer aan de angstige momenten twee jaar eerder in Frankrijk op de ‘Pont de Normandie‘. Maar gelukkig waren zelfs de grootste bruggen die we gedaan hebben in Japan een stuk fietsvriendelijker. Deels lag dat dan aan de indeling van de brug (duidelijk afgescheiden fietspad) maar vooral ook aan de maximumsnelheid en het rijgedrag in Japan dat beter voelde. De bruggen vond ik gemiddeld gezien dus niet eng of vervelend. Bij tunnels wat dat af en toe wel anders. Ook daar gelukkig regelmatig fietspaden, maar ook heel vaak helaas niet. Regelmatig goed verlicht, maar helaas ook vaak knap donker. Meestal redelijk kort, maar soms ook heel erg lang. We hebben eigenlijk veel mazzel gehad met de tunnels: als je van Fukuoka naar Tokyo rijdt via de route die wij gedaan hebben zitten de meeste tunnels namelijk heuvel af. Ik zou iedereen willen afraden om deze zelfde route de andere kant op te doen! Op onze foto’s zien vrijwel alle tunnels er rustig uit, voorzien van een prachtig fietspad en goed verlicht. Maar ja: drie keer raden wat de tunnels zijn waar je durft te stoppen voor een foto. We wisten dat we veel tunnels tegen zouden komen. Gelukkig hebben we hele goeie verlichting op de fietsen en bleef het aantal echt enge tunnels redelijk beperkt. Waar ik vooral niet op gerekend had, was het geluid. Regelmatig denk je dat er een vrachtauto aankomt en dan blijkt het gewoon zo’n klein Japans koekblik te zijn. Als er dan vervolgens werkelijk een vrachtwagen aankomt, is de herrie echt overdonderend. Aan en af te raden Kintaikyo brug in Iwakuni is een heel ander soort brug dan de vele betonnen en stalen kolossen die we tegen zijn gekomen. Een prachtige fietsoprit bij een van de bruggen van de Shimanami Kaido De Shimanami Kaido heeft prachtige fietspaden, ook op de bruggen. Vermijd de Takayamakokufu tunnel! Ruim 3km verschrikking! Een vreemde eend in de bijt in dit lijstje is de Kintaikyo brug in Iwakuni. Absoluut niet van beton of staal en we zijn er niet overheen gefietst. De brug is helemaal van hout en je mag er alleen over heen lopen. Als je 500 yen betaalt, of wacht tot na 17.00 uur. Dan gaat de kassa dicht maar kun je de brug nog gewoon op. Maar het is een brug, en een bezoekje is aan te raden. Shimanami Kaido is een prachtige route over een heel stel kleine eilandjes waar geen boot aan te pas komt. Reuze populair ook onder de Japanners zelf, je kunt hier ook fietsen huren aan het ene uiteinde van de route en aan de andere kant weer inleveren. De route is voorzien van de enorm lange maar fietsvriendelijke bruggen. Nog fietsvriendelijker zou alleen kunnen door auto’s te weren. Als je Takayama inrijdt over route 41, dan splits de weg zich in 2 wegen die allebei 41 genummerd zijn. Zorg dat je de juiste neemt van de andere brengt je door de engste tunnel die we gedaan hebben, de Takayamakokufu tunnel. Ruim 3 km klem zitten tussen een tunnelmuur en bulderende vrachtwagens. Uitlaatgassen hyperventileren is niet de meest aangename ervaring kan ik je vertellen. Van Takayama naar Matsumoto loopt een prachtige route over de Abotage pas. Wat aan te raden is: fiets ‘m in deze richting en niet in de omgekeerde richting! Op deze route zitten meer dan 20 (!) tunnels waarvan een aantal echt lange. Deze kant op zijn ze allemaal heuvel af en dan vlieg je er doorheen met een snelheid dicht bij die van de auto’s. Midden op je weghelft rijden, laat de auto’s zich maar inhouden en achter je blijven. Best spannend, maar eigenlijk ook best leuk. (Tip: zorg voor goede verlichting op je fiets en laat je zonnebril af gedurende 20 km, veel tunnels zijn onverlicht). De andere kant op lijkt me echt hel! Je zou dan dus moeten ploeteren door tunnels zonder fietspad. Klimmen terwijl je uitlaatgassen naar binnen hijgt. — Overige nabeschouwingen Japan 2017: Nabeschouwingen Japan 2017: Fietsen in Japan - Japanners op de fiets Japanners fietsen best veel. We zijn in meer landen geweest met veel fietsers en vaak is dan de fiets het voertuig voor arme mensen. Zodra ze iets meer geld hebben kopen ze een motor of een auto. Wij worden dan verbaasd aangekeken, want wat doen die toeristen nou op een fiets? Lees verder ➔ Nabeschouwingen Japan 2017: kamperen in Japan - Wat had ik verwacht? Moet de tent mee? Kun je kamperen in Japan? Ja, we wisten van te voren dat er aardig wat campings zijn in Japan en we wisten dat er zelfs gratis campings zijn. Maar je hebt toch een bepaald beeld bij Japan en op de één of andere manier vond ik campings Lees verder ➔ Nabeschouwingen Japan 2017: langs de weg - Wat je zoal tegenkomt in Japan Hier wat foto’s van wat we langs de weg tegenkwamen aan wegwerkzaamheden, automaten, putdeksels en diverse bordjes… Kawaii wegwerkzaamheden Er werd nogal veel aan de weg gewerkt. En dan moet je toch de weg afzetten. Dat kun je natuurlijk met pylonnen doen. Maar waarom zou je als je er Lees verder ➔ Nabeschouwingen Japan 2017: Japanse wc’s - Een kennismaking met Japanse wc’s Je ontkomt er niet aan: als je je aan het inlezen bent over een reis Japan kom je verhalen tegen over de Japanse wc’s. Ik was dus gelukkig niet helemaal onvoorbereid toen we bekaf aankwamen op het vliegveld van Fukuoka. Het was vroeg, ik had vrijwel niet geslapen en we Lees verder ➔ Dit delen:Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Beste Jut & Jul, Met veel plezier en interesse hebben we jullie verhalen gelezen! Wij gaan mei/juni 2018 dezelfde route fietsen. Ook met tent. De tickets zijn geboekt, de GPS route is ingeladen, jullie ervaringen en adviezen hebben we in onze oren geknoopt….. Maar toch blijven er praktische vragen die we graag aan jullie willen stellen. Is hiervoor een mogelijkheid? Groet, Brechje en Kaspar Beantwoorden
Hoi, Ja hoor stuur ons maar een mailtje dan zullen we kijken of we de vragen kunnen beantwoorden. In ieder geval al veel plezier gewenst! Maar dat gaat zeker lukken. groetjes Joke Beantwoorden